Zapraszamy do oglądania zdjęć z warsztatów, obrad oraz wycieczki (w zakładce ZDJĘCIA)
Wnioski pokongresowe
I Kongres Bibliotek Szkół Wyższych, Łódź 12-14 czerwca 2019 r.
- Zmiany organizacyjno-prawne w otoczeniu bibliotek szkół wyższych należy potraktować jako szansę dla ich rozwoju i wzmocnienia pozycji w uczelniach.
- Ustawa 2.0 (Prawo o szkolnictwie wyższym i nauce z 20 lipca 2018 r.) i Plan S (cOALition S) są okazją do ukazania roli bibliotek jako współtwórców sukcesu uczelni. Można to osiągnąć poprzez aktywną współpracę z innymi jednostkami uczelni.
- Brak określenia roli bibliotek i bibliotekarzy w aktach prawnych powinniśmy wykorzystać do zredefiniowania kim jesteśmy i jakie stoją przed nami zadania. Należy podjąć prace nad określeniem statusu i wymagań wobec pracowników biblioteki akademickiej. Warto podjąć dyskusję nad aktualną rolą i przyszłością bibliotekarzy w szkołach wyższych. Potrzebne jest określenie oczekiwanych kompetencji, ścieżki rozwoju i sposobów uznawania dorobku zawodowego, np. poprzez certyfikację.
- Należy otworzyć dyskusję nad określeniem i zorganizowaniem płaszczyzny współpracy, rozwoju i reprezentacji interesów bibliotek i bibliotekarzy szkół wyższych, innej niż struktury SBP (roboczo: Stowarzyszenie Bibliotek Szkół Wyższych).
- Pożądane jest podjęcie na szeroką skalę prac nad opracowaniem standardów kształcenia użytkowników bibliotek uczelnianych w zakresie kompetencji informacyjnych.
- AFBN jest bardzo dobrym narzędziem do analizy jakości pracy bibliotek. Powinniśmy je rozwijać, szerzej wykorzystywać i promować jego wypełnianie przez możliwie największą liczbę bibliotek.
- Bibliotekarze powinni się przygotować do wsparcia i szkolenia pracowników naukowych w zakresie wykorzystania i otwierania danych badawczych, w tym tworzenia planów zarządzania danymi (Data Management Plan), których dołączanie do wniosków o finansowanie będzie wymagane przez NCN.
- Formuła kongresu okazała się dobrym rozwiązaniem. Doprecyzowania wymaga kwestia jego organizacji, stwarzającej możliwość omawiania wybranych zagadnień podczas paneli dyskusyjnych czy w grupach roboczych.
- Konieczne jest kontynuowanie wspólnego katalogowania zasobów bibliotek w ramach NUKAT.
Oprac.
Renata Birska (Biblioteka Główna Uniwersytetu Medycznego w Lublinie)
Aldona Chlewicka-Mączyńska (Biblioteka UKW w Bydgoszczy)
Dorota Tkaczyk (Biblioteka Politechniki Lubelskiej)
Mamy program szczegółowy
Zapraszamy do zapoznania się ze szczegółowym programem Kongresu.
Odjazdowy Bibliotekarz
Drogi Kongresowiczu 🙂
zostań w Łodzi dłużej i weź udział w rajdzie rowerowym Odjazdowy Bibliotekarz. Wydarzenie będzie okazją, by się poznać, wymienić doświadczeniami i wziąć udział w odjazdowych warsztatach!
TERMIN: 14 czerwca 2019, godz. 15.00 do 22.00.
MIEJSCE: Biblioteka Uniwersytecka w Łodzi (500 m. od Wydziału Filologicznego, w którym odbędzie się 3. dzień Kongresu).
REJESTRACJA: http://bit.ly/2PEHMDJ
Na zgłoszenia czekamy do 5 czerwca.
PROGRAM
15.00-16.15 – Warsztat nr 1. Aktywnie, wesoło i z głową!
16.15-16.45 – Przerwa kawowa.
16.45-18.00 – Warsztat nr 2. Interaktywnie, czyli multimedia w pracy z dorosłymi.
18.30-20.00 – Rajd rowerowy Odjazdowy Bibliotekarz (zapewniamy rowery)
START: Biblioteka UŁ, ul. Jana Matejki 32/38
META: Centrum Informacyjno-Biblioteczne Un. Medycznego w Łodzi, ul. Muszyńskiego 2
20.00-22.00 – Podsumowanie spotkania. Wieczór filmowy z pizzą w ręku 🙂
Liczba miejsc jest ograniczona – organizatorzy zadecydują o zakwalifikowaniu na podstawie udzielonych odpowiedzi. Udział w wydarzeniu jest bezpłatny (współfinansowany w ramach programu Erasmus+). Podbijemy delegacje, a uczestnicy otrzymają certyfikat udziału.
Aleksandra Marciniak
Członkini Zarządu
Fundacja Normalne Miasto – Fenomen
ul. Wigury 12a; 90-301 Łódź
KRS: 0000327680, NIP: 7252005839, REGON: 100664085 www.fundacjafenomen.pl
tel. +48 602 712 566
Adres do korespondencji:
Fundacja Normalne Miasto – Fenomen
skrytka pocztowa 14, 90-435, Łódź 36
Wkrótce koniec rejestracji na Kongres
Miło nam, że już 150 osób zarejestrowało się na nasz Kongres. Do końca rejestracji pozostało już tylko 11 dni.
![](https://1kbsw.p.lodz.pl/wp-content/uploads/2019/04/miguel-henriques-1217377-unsplash.jpg)
Photo by Miguel Henriques on Unsplash
Dodatkowe miejsca na warsztatach
Miło nam poinformować, że mamy większą salę na 2 warsztaty:
InCites – jak prowadzić kompleksową i skuteczną analizę dorobku naukowego
oraz
Bibliometria w pracy bibliotekarza akademickiego – wybrane zagadnienia.
Zapraszamy do samodzielnych zapisów.
Przesuwamy termin wpłat
Mamy dobrą wiadomość – przesunęliśmy termin niższych opłat za Kongres.
I tak do 15 kwietnia można wpłacać 600 zł .
Dla 2-giej i każdej kolejnej osoby z tej samej biblioteki/jednostki opłata wynosi 500 zł.
Od 16 kwietnia wpłaty będą wyższe o 100 zł.
![](http://1kbsw.p.lodz.pl/wp-content/uploads/2019/01/oplaty.png)
Można oszczędzić 100 zł
Przypominamy, że od 1 kwietnia opłaty za udział w Kongresie będą o 100 zł wyższe.
Warto zatem zdążyć do 31 marca – szczegóły tutaj.
Zapisz się na warsztaty
Trwają zapisy na warsztaty. Można je wybrać podczas rejestracji na Kongres lub logując się do formularza rejestracyjnego.
Warsztat sponsorski do wyboru:
– InCites – jak prowadzić kompleksową i skuteczną analizę dorobku naukowego lub
– Warsztat z bazy SciFinder (w języku angielskim).
Warsztat merytoryczny – do wyboru są:
– Bibliometria w pracy bibliotekarza akademickiego – wybrane zagadnienia.
– Prawo autorskie w uczelnianej bibliotece 2.0.
– Siła tkwi w prostocie – twórcze warsztaty z rysunku i copywritingu.
– Zaplanuj, zaprojektuj, opublikuj – strategie komunikacji elektronicznej dla bibliotek akademickich.
Zapraszamy!
Proponujemy zatrzymać się w jednym z 6 hoteli
Zapraszamy do zapoznania się z ofertą dwóch sieci hotelowych, wybranych dla gości Kongresu przez Komitet Organizacyjny: BOUTIQUE HOSTEL oraz ŚWIATOWID i SAVOY.
Szczegóły na stronie Zakwaterowanie